سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
(ایران)
 
wellcome to my veb. I wish you have a good time in my veb and in your life! سازه های ماکارونی - اصلاح الگوی مصرف
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
(ایران)
 
body{font-family:Tahoma;font-size:8pt;padding:0px;margin:0px;color:#d1dcf3;background:#fff} a, a:visited{color:#009af2;text-decoration: none}a:hover{color:#ffffff;text-decoration: none} body { BACKGROUND: #000000 url('http://bahar-20.com/ftp/themes/webmasters2/01/01.jpg') no-repeat center top; } #page{background:url() center repeat-y;width:750px}img{border:none} #uwrapper {margin:0;padding:0;text-align:center;background-image:url(); background-repeat:repeat-x; background-position-y:top;} #header{height:320px;background:url() no-repeat right; } #header div{color:#2C2215;font-family:verdana;font-size:21pt;font-weight:bold;text-align:center;padding-top:50px} #header div p{margin-top:5px;margin-bottom:0px;color:#2C2215;font-family:Tahoma;font-size: 9pt;font-weight:normal;text-align:center;direction:rtl} #headerb{height:0px} #content{padding:0px 7px} #main{float:right;width:520px;text-align:right;overflow:hidden} #post{padding:0 0px;text-align:right} #posttitle{height:44px;background: url() center no-repeat;text-align:right;font-size:9pt;font-weight:42;direction:rtl;padding-top:14px;padding-right:60px} #posttitle a, #posttitle a:visited {color:#3270ce}#posttitle a:hover {color:#ffffff} #postbody{text-align: justify;padding:0px 17px 5px 3;font-size:8pt;color:#c2e7fd;line-height:1.5em;direction:rtl} #postbody p{margin-top:10px;margin-bottom:0px} #postdesc{padding-top:15px;padding-right:7px;padding-left:7px;color:#008cd4;direction:rtl} #space{height:20px} #sidebar{float:left; url() no-repeat;width:175px;padding-top:15px;line-height:1.5em;text-align:right} #mmenu{width:160px;ine-height: 1.5em;text-align:center;direction:rtl;} #sidebar ul{font-size:8pt;list-style-type: none;margin: 0px;padding:0 5px 20px 5px} #sidebar li {font-size:8pt;padding-right:5px;padding-bottom:0px;line-height:1.5em;direction:rtl} #photo{width:160px;padding-top:5px;padding-bottom:2px;text-align:center} #about{width:160px;text-align: justify;font-size:8pt;padding:10px 7px 20px 7px;color:#009af2;direction:rtl} #feed{margin:0px;padding-bottom:10px;text-align:center} #custom{width:160px;color:#5e7161;overflow:auto;margin:10px 0;text-align:center;direction:rtl} -->
سفارش تبلیغ
صبا ویژن


اصلاح الگوی مصرف

                                                             سازه های ماکارون

مقدمه:

روس سازه ای که در رشته مهندسی عمران در دانشگاه های ایران تدریس می شود ، معمولا به طور کلی به صورت تئوریک تدریس می گردد و دانشجویان کمتر این دروس را به صورت عملی تجربه می کنند ، بنابراین شاید فهم این دروس به صورت عمیق در حین دوران تحصیل ممکن نباشد .

ساخت سازه هایی توسط فولاد و یا بتن صرفا برای آموزش هم مقدور نمی باشد ، چرا که هزینه تمام شده این کار بسیار بالا است .

بنابرلین در سرتاسر دانشگاههای معتبر دنیا ، سعی شده است ، تا بااستفاده از مصالح ارزان قیمت ( به جای بتن وفولاد ) و مدل کردن سازه های واقعی توسط این مصالح ، آموزش دروس سازه ای به صورت عملی ممکن شود .

ماکارونی یکی از این مصالح جایگزین می باشد . این عنصر سازه ای جدید به دلیل برخی از خصوصیات ویژه مثل ( سبکی ، دسترسی ساده و ارزان بودن ) بیشتر از دیگر مصالح مشابه مورد توجه قرار گرفته است .


 

سالانه در آمریکا مسابقات بزرگی در این زمینه بین دانشجویان برگزار می گردد و سازه های ساخته شده توسط ماکارونی به دلیل طراحی بهینه

، به رکورد های غیر قابل باوری دست پیدا می کنند .

گروهSBG   نیز از ابتدای سال 1381 پروژه تحقیقاتی را در این زمینه آغاز نمود و توانست به تجربیات و موفقیت های قابل توجهی دست پیدا کند .

این مجموعه شامل دانسته ها و تجربیات این گروه ، در این زمینه می باشد ، که امیدواریم مورد استفاده علاقمندان قرار گیرد .

در پایان وظیفه خود می دانیم ، تا از اساتید محترم ، دکتر هوشمند ، دکتر فیوض ، مهندس ماهینی ، مهندس صنعتی و بویژه خانم ناصری( معاونت فرهنگی دانشجویی  دانشگاه خلیج فارس ) که ما را در این امر  پژوهشی یاری نمودند ، نهایت تشکر و قدردانی را به جای آوریم .

 

                                    

                                           آذر                        1388

 -----------------------------------------------------------------------

 

هدف از استفاده از ماکارونی به عنوان عنصر سازه ای :

  1.  در واقع ماکارونی بر خلاف فولاد و بتن عنصر سازه ای ناشناخته ای می باشد . این بدان معنی است که خصوصیات ماکارونی شامل حداکثر تنش کششی ، حداکثر تنش فشاری ، مدول الاستیسیته ، نحوه کمانش ماکارونی و دیگر خصوصیات ماکارونی که مورد نیاز برای طراحی و تحلیل سازه می باشند ، ناشناخته می باشد و تنها راه بدست آوردن این ویژگیها ایجاد وابداع آزمایش های ساده و دقیق می باشد .

  2.  ماکارونی بر خلاف بتن و فولاد دارای  ضعف های زیادی می باشد  و این ضعف ها کار را برای طراح مشکل تر می کند و اینجاست که ابداعات و خلاقیت هنر نمایی می کنند و برای رسیدن به رکورد های بالا بهینه سازی سازه ها مطرح می گردد .

  3. ارزان بودن ماکارونی نسبت به مصالحی چون فولاد وبتن .

اهداف کلی طرح :

  1.   این طرح در وهله اول به عنوان یک طرح آموزشی می تواند بسیار مفید و سودمند برای دانشجویان رشته مهندسی عمران ایفای نقش نماید ، زیرا این امکان را به دانشجویان می دهد که ، با استفاده از مصالح ارزان ، سبک و قابل دسترس ( ماکارونی به جای بتن و فولاد ) دست به طراحی و ساخت سازه های مختلف زده و با این کار کلیه دروس فراگرفته در رشته سازه را به عمل تجربه نمایند .

  2. دانشجویان می بایست با استفاده از مسائل تئوریک فرا گرفته در دروس مقاومت مصالح و آزمایشگاه های مربوط به آن تلاش نمایند تا خصوصیات عنصر سازه ای جدید را کشف نمایند .

  3. دانشجویان می بایست با استفاده از تحلیل سازه ها و با بکارگیری نرم افزار های کامپیوتری به طراحی و آنالیز سازه مورد نظر بپردازند.

  4. طراحی و ساخت یک سازه بهینه که تحت عنوان بهینه سازی سازه ها مطرح است .

 


 

معرفی سازه ماکارونی :

 سازه های ماکارونی به سازه هایی اطلاق می شود ، که مصالح استفاده شده در آنها تنها ماکارونی و چسب می باشد . این سازه ها در مقیاس کوچکتر نسبت به سازه های واقعی طراحی و توسط ماکارونی و چسب ساخته می شوند و پس از ساخت مورد بارگذاری قرار می گیرند .

در واقع این سازه ها به عنوان ماکت ساخته نمی شوند و سازه ای که بار بیشتری را تحمل می کند ، موفق تر خواهد بود . پل ( تحت بارگذاری یکنواخت ، متمرکز و متحرک ) ،  Towercrain ، انواع قاب های ساختمانی و ستون های فشاری از جمله رایج ترین سازه های ماکارونی می باشند .

هر ساله در این راستا مسابقات بزرگی در دانشگاه های معتبر دنیا بین دانشجویان رشته مهندسی عمران برگزار می گردد . این دانشگاه ها از سالها پیش در این زمینه سرمایه گذاری کرده تا ذهن خلاق دانشجویان را فعال سازند و از طرحها و پژوهش های آنها در عمل استفاده کنند . طراحی و ساخت پل و ستون های فشاری رایج ترین رشته های این مسابقات  می باشند . بطور مثال طراحی و ساخت پل خرپایی تنها با استفاده از 750 گرم ماکارونی ( معادل یک بسته ماکارونی )  که می تواند وزن زیادی را تحمل نماید . طول دهانه پل یک متر و حداکثر ارتفاع پل نیم متر می باشد . پل روی دو تکیه گاه  که از یکدیگر یک متر فاصله دارند قرار می گیرد و تکیه گاهها فقط قادر به وارد کردن عکس العمل عمودی می باشند و هیچ عکس العمل افقی در تکیه گاهها بر پل وارد نمی شود . رکورد کسب شده در این رشته ( پل خرپایی ) معادل 176 کیلو گرم می باشد ، که این رکورد تقریبا 230 برابر وزن خود سازه می باشد . همچنین طراحی و ساخت سازه های فشاری که قادر به تحمل بار هایی بیش از نیم تن می باشند ، از دیگر نمونه های این سازه ها هستند . اینجا یک سئوال ممکن است مطرح می گردد ، آیا جنس ماکارونی در دست یافتن به رکورد های بالا موثر است ؟

در این زمینه تحقیقاتی روی محصول های مختلف شرکت های ماکارونی دنیا انجام گرفته و ماکارونی  شرکت Rose   ایتالیا به عنوان بهترین ماکارونی برای این هدف شناخته شده است .

 

البته لازم به ذکر است که قدرت و مهارت طراح در ارائه یک طرح موفق ، بسیار مهم تر از جنس ماکارونی در رسیدن به رکورد های بالا می باشد .

 حالا این عکس هارم ببینید و لذت ببرید!!!

خوب بودن نه؟


نوشته شده در جمعه 88/10/11ساعت 7:39 عصر توسط امین آراسته و عماد شیخ انصاری نظرات ( ) | |


قالب وبلاگ : قالب وبلاگ

عالی
خوب
بد
اگر می خواهید قالب طراحی کنید به سایت زیر مراجعه کنید :
/www.neopersia.org/html
چه طور بود؟ عالی ،بد
خوب بود ؟ بله،نه